A megfelelési kényszer művészete – ízelítő

(Részlet a következő számban megjelenő cikkemből.)

Talán még emlékszel a Forest Gump című zseniálisan csodálatos, Oscar díjas alapfilmre, melynek főszereplője maga volt a megtestesült együgyűség, ugyanakkor ezzel a lelki-szellemi egyszerűségével volt könnyfakasztóan példaértékű figura, és a filmtörténelem új fejezetnek megnyitója. Annak ellenére, hogy a film elején kimondottan gyenge észbeli képességűnek bélyegezték, csodálatosan izgalmas és mozgalmas, irigylésre méltó életet látunk kirajzolódni a szemünk előtt.

A filmben van egy mondat, ami a fülemben cseng, mióta szinte gyerekként először láttam a moziban.

Így hangzott: Akárhová mentem, mindig be kellett állnom valamilyen sorba.

Hosszasan lehet vitatkozni arról, hogy mit üzen egy film, de amikor ennyire egyszerűen kiragadható mondatok vannak benne, akkor érdemes egy pillanatra megállni, és elgondolkodni, hogy vajon a mi számunkra mit jelent: mindig beállni valamilyen sorba? Vagyis mindig megfelelni valamilyen elvárásnak, úgy, ahogy mások is megfelelnek.

Pszichológusok, szociológusok, társadalomtudósok, antropológusok már régóta kutatják azt a jelenséget, ami mi itt a Minervában nemes egyszerűséggel csak megfelelési kényszernek neveztünk el. Mégpedig azért így neveztük el, mert a megfelelni akarás, a megfelelési vágy, a másoknak való megfelelés nem fejezné ki teljességében az érzés mögött megbúvó negatívizmust. Márpedig minden éremnek minimum két oldala van – egyes dimenziókban akár több is – még a jó dolgoknak is. Az egyébként is pengeélen táncoló megfelelésnek meg pláne.

Folytatás az októberi Minerva Capitoliumában>>